PENGENALAN
Kritikan sastera merupakan disiplin ilmu untuk menilai teks sastera secara
khusus. Menurut Hashim Awang (1997), kritikan kesusasteraan merupakan suatu
usaha untuk menilai hasil-hasil ciptaan seseorang sasterawan atau penulis
sastera dengan beralas serta bersistem dan bertujuan untuk mengembangkan
sesuatu yang difikirkan baik lagi indah. Tujuan kritikan sastera ini adalah
sebagai suatu kegiatan untuk membuat penilaian, pertimbangan dan penganalisisan
terhadap sesebuah karya melalui proses pembacaan, pengamatan dan perbandingan
menggunakan teori ataupun pendekatan.
Karya sastera selalunya
dikaitkan dengan keindahan gaya bahasa. Kamus
Dewan Edisi Keempat (2010), antaranya mentakrifkan kesusasteraan sebagai
seni yang memaparkan keindahan dengan
bahasa. Perkembangan dunia sastera memperlihatkan bahawa bidang ini bukanlah
bahan hiburan sahaja, malah mengutarakan permasalahan dan persoalan kehidupan
serta membijaksanakan pemikiran manusia. Hal ini selaras dengan kenyataan
Othman Puteh (1998) bahawa karya sastera tidak sahaja mempunyai muatan keseronokan
untuk tuntutan emosi tetapi juga berguna bagi melahirkan kebaikan moral dan
intelektual. Dalam dekad 90-an ialah percubaan memperkembang penggunaan teori
dan pendekatan seperti estetika, intertek, semiotik dan kelahiran teori
tempatan seperti takmilah, teksdealisme, dan pengkaedahan Melayu telah mula
memperlihatkan bibit-bibit perkembangannya dalam sastera Melayu.
APA ITU TEORI PENGKAEDAHAN
MELAYU?
FOTO 1: HASHIM AWANG
Teori Pengkaedahan Melayu
yang digagaskan oleh Hashim Awang merupakan anak kelahiran Terengganu pada
tahun 1937. Teori Pengkaedahan Melayu dibentangkan Hashim Awang buat pertama
kalinya di Seminar Antarabangsa Kesusasteraan Melayu, Universiti Kebangsaan
Malaysia pada tahun 1989. Teori ini tercetus atas kesedaran terdapatnya
beberapa kelemahan teori Barat apabila menganalisis karya Melayu. Menurut
Hashim Awang (2002), Teori Pengkaedahan
Melayu termasuk ke dalam golongan yang dikenali sebagai grounded theory atau
āteori beralas/ berlandasā yang terbentuk dari hasil penyelidikan bersifat
kualitatif, iaitu di dalamnya terkandung rumusan atau formula yang berupa
prinsip-prinsip umum tentang karya atau teks sastera dan amalan-amalan yang
berkaitan dengan kesusasteraan Melayu. Pengkajian dan pengkaedahan tertentu
terhadap sastera Melayu sememangnya wujud tetapi ia memiliki
kelemahan-kelemahan memandangkan pemakaiannya yang tidak sepenuhnya asli,
sesuai, mantap dan kukuh. Hampir semua pengkaedahan yang dipakai adalah hasil
peniruan sepenuhnya dari Barat, oleh itu perlu ada saringan dan pembatasan bagi
mengekalkan keperibadian sendiri memandangkan masyarakat Melayu mempunyai
nilai-nilai masyarakat yang berbeza daripada Barat (Sahlan Mohd Saman, 1999:
52).
Dalam masyarakat Melayu
Islam orang-orang yang
dianggap mempunyai nilai
etika, moral dan akhlak yang tinggi dan
dipandang mulia oleh masyarakat
dinamakan sebagai orang yang ābudimanā
yang mempunyai tiga sifat utama.
Pertama, budi pekerti dan adab sopan
yang mulia. Kedua, budi bahasa dan
budi bicara yang
bernas. Ketiga, hati budi yang tinggi, akal fikiran dan hati kalbu yang
sarat dengan ilmu, kebijaksanaan, dan kebaikan. (Hashim
Hj. Musa, Normahdiah Sheik Said, Rozita Che Rodi, Siti Sarah Ab Karim, 2002)
Melalui kepekaan tersebut
tercetuslah hasil-hasil karya sastera dan seni yang halus dan indah. Oleh yang
demikian, sastera Melayu perlu dikaji dengan pengkaedahan sendiri supaya sifat
dan ciri-cirinya tidak hilang. Pengkaedahan Melayu dikemukakan berdasarkan cara
dan sikap hidup, kepercayaan dan kebudayaan setempat iaitu masyarakat Melayu yang
melahirkan karya-karya tersebut. Maka, Hashim Awang (2002) telah membina dan
membahagikan Teori Pengkaedahan Melayu
kepada dua pengkaedahan iaitu alamiah dan keagamaan. Setiap pengkaedahan
tersebut dibahagikan pula kepada beberapa
pendekatan.
Pengkaedahan alamiah
berteraskan kepada cara hidup dan sikap masyarakat Melayu yang menjadikan alam
sebagai sebahagian daripada diri dan kehidupan. Pengkaedahan ini dapat
dipecahkan kepada tiga pendekatan iaitu pendekatan gunaan, pendekatan moral dan
pedekatan firasat. Pendekatan gunaan berdasarkan kepada anggapan bahawa sastera
merupakan salah satu daripada objek alam, iaitu objek daripada ciptaan manusia.
Zurinah Hassan (2010) menjelaskan bahawa kejadiannya atau ciptaannya itu mempunyai sebab, hikmah,
fungsi tujuan, serta ukuran dan imbangannya. Manakala, pendekatan moral
menyatakan sastera mengandungi pengalaman hidup yang dapat memberi pengajaran
kerana sastera mempunyai pelbagai ilmu pengetahuan. Pengalaman tersebut meliputi peristiwa yang dilalui oleh
manusia dan maklumat berkaitan dengan manusia serta suasana persekitaran
mereka. Seterusnya, pendekatan firasat yang dikaitkan dengan mimpi
iaitu kejadian alam
yang mempunyai makna
atau pengertian yang
penemuannya dapat dilakukan menerusi
takbir atau tafsiran.
Pengkaedahan keagamaan
pula berdasarkan kepada keimanan yang bersendikan akidah Islam yang
bersumberkan Al-Quran dan al-Hadis. Tujuan pengkaedahan ini adalah untuk
memperlihatkan kebesaran Allah melalui sastera supaya dapat mempertingkatkan
ketakwaan kepada-Nya. Pengkaedahan ini juga dipecahkan kepada tiga pendekatan
iaitu pendekatan dakwah, pendekatan masyarakat dan pendekatan seni. Pendekatan
dakwah melihat sastera sebagai wadah untuk mempertingkatkan ketakwaan manusia
kepada pencipta-Nya serta mengukuhkan keimanan dengan memaparkan sifat-sifat
kesucian dan kemurniaan agama Islam. Pendekatan masyarakat pula menganggap
sastera sebagai alat pendedahan segala persoalan yang berlaku dalam kalangan
masyarakat yang bertujuan untuk mencari kebaikan dan keadilan dalam masyarakat.
Pendekatan seni pula memfokuskan unsur-unsur keindahan sastera yang
berlandaskan Al-Quran dan al-Hadis.
PENGAPLIKASIAN TEORI DALAM ANALISIS DRAMA GELANGGANG
TUK WALI
Masyarakat melayu sentiasa
dikaitkan dengan nilai murni dalam kehidupan sehari-hari. Moral membawa erti
akhlak, budi pekerti, kelakuan, tabiat watak dan perangai. Menurut Kamus Dewan
Bahasa dan Pustaka, moral ialah ajaran atau pegangan bukan buruk baik sesuatu
perbuatan (kelakuan, akhlak, kewajipan dan lain-lain); yang berkaitan dengan
apa yang betul atau adil. Seseorang yang berpegang pada pandangan yang tertentu
akan mempengaruhi cara fikiran dan hidupnya dan seterusnya melahirkan insan
yang berbeza dari aspek kemoralan.
Pengkaji memfokuskan pendekatan moral dalam Teori
Pengkaedahan Melayu untuk menganalisis aspek nilai-nilai murni menerusi skrip
drama Gelanggang Tuk Wali karya Ismail Kassan. Pendekatan ini dipilih kerana
watak-watak yang dilukiskan pengarang sangat memberi kesan pembaca. Dalam hal
pertama terserlah pelbagai ragam dan perlakuan manusia yang dapat dialami untuk
dinilai aspek-aspek positif dan negatifnya bagi maksud dijadikan cermin
perbandingan atau contoh tauladan yang baik. Manakala hal kedua memperlihatkan
bahawa sastera mampu menyediakan dirinya dengan pelbagai disiplin ilmu dan
pengetahuan.
RUJUKAN
Hashim Awang. 2002. Teori Pengkaedahan Melayu dan Prinsip Penerapannya.
Bengkel
Teori Sastera, anjuran
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur di Riviera Bay
Resort, Melaka pada 28-29 Jun.
Hashim Hj. Musa, Normahdiah Sheik Said, Rozita Che Rodi, Siti Sarah Ab
Karim. 2002.
Hati Budi Melayu: Kajian
Keperibadian Sosial Melayu ke arah Penjanaan
Melayu Gemilang. Journal
of Language Studies: Bil. 12(1)
Kamus Dewan Edisi Keempat. 2010. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Othman Puteh. 1998. Tanggapan terhadap
Kesusasteraan Remaja. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa
dan Pustaka.
Sahlan Mohd. Saman. 1999. Tokoh dan Kecenderungan Kritikan Sastera Mutakhir.
Selangor: Persatuan Penulis
Selangor.
Zurinah Hassan. 2010. Unsur Alam dalam Puisi Melayu Moden. Bangi: Penerbit
Universiti Kebangsaan
Malaysia.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeletePenulisan yang lengkap, namun, analisis yang ada terlalu ringkas. Dapatan pembacaan saya melihatkan kurang perkaitan antara pendekatan moral yang kamu pilih itu dengan analisis watak dan tema.
ReplyDeleteMohon beri perhatian lebih kepada pendekatan moral dalam menganalisis watak utama dan juga tema yang mendasari teks.